סגנונות אדריכלות בפראג: מדריך למשקיעים בנכסים עתיקים בפראג

אחד מהדברים שהופכים את פראג ליעד מוביל בהשקעות נדל״ן היא הארכיטקטורה שלה. למעשה את פראג אפשר גם לכנות ״אוצר אדריכלי עולמי״ וזה לא יחטא לאמת. בניגוד לערים אחרות בהם אפשר לראות לרוב סגנון אדריכלי עיקרי אחד או שניים, בפראג אפשר להתרשם מכל הסגנונות האדריכליים ההיסטוריים המובילים באירופה: רומנסקי, גותי, בארוק, אר נובו ורבים אחרים. ואם זה לא מספיק, יש בפראג כמה סגנונות ארכיטקטוניים שהתפתחו לתת-סגנונות ספציפיים שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר (למשל רונדוקוביזם צ׳כי, שמכונה גם אר דקו צ׳כי). הסגנונות האדריכליים האלה באים לידי ביטוי הן בבניינים למגורים והן בבניינים עם קומות המסחר.

כדי לא לשעמם אתכם ולהסביר לכם את הנושא המורכב הזה בצורה שתהיה נוחה לעיכול והבנה, ניסינו להפוך את המדריך הזה למהנה ומלא בדוגמאות ככל האפשר. אז בואו נצא לסיור קצר בסדר כרונולוגי-היסטורי בין מה שעשוי לעניין חובבי ארכיטקטורה בפראג. נתחיל עם ארכיטקטורה מלפני 1000 שנים ונסיים עם פרויקטים אדריכליים עכשוויים מעניינים. 

אדריכלות רומנסקית בפראג: סיפורו של כדור (תותח) בקיר

האדריכלות הרומנסקית נוצרה בהשראת האדריכלות הרומית העתיקה, והייתה אופיינית לארכיטקטורה האירופאית מהמאה ה-11 ועד למאה ה-13. למבנה הרומנסקי הטיפוסי היו קירות עבים, חלונות דקים, צריחים גדולים ועמודים תומכים מאסיביים. דוגמה מפורסמת לארכיטקטורה הרומנסקית בפראג היא הרוטונדה של סט. מרטין (Rotunda sv. Martina) בפארק מבצר וישארד (Vyšehrad fortress Park). מבנה הרוטונדה הזה הוא העתיק ביותר מסוגו שנשמר, וניצב בנוף היפהפה של פארק וישארד. כשתהיו לידו, חפשו את כדור התותח המוטבע בחזית הבניין.

הרוטונדה (Rotunda) של סט. מרטין בפארק Vyšehrad fortress

סוג אחר של מבנה רוטונדה יוצא דופן הוא הרוטונדה של מציאת הצלב הקדוש (Rotunda Nalezení sv. Kříže). מה שהופך את המבנה הזה למרתק זה לא רק היופי שלו עצמו, אלא גם הארכיטקטורה השונה לחלוטין שסביבו – כאילו הוא נשכח במקום (או שייך למקום וזמן אחרים).

הרוטונדה של מציאת הצלב הקדוש Rotunda of the Finding of the Holy Cross

אדריכלות גותית בפראג: זו שלא תוכלו לפספס

הסגנון הגותי, שמקורו בצרפת, שלט בארכיטקטורה האירופאית מהמאה ה-13 למאה ה-16. כדאי לכם לבקר בכמה מהקתדרלות הגותיות המרהיבות של פראג. ברגע שתכנסו פנימה, דמיינו שאתם תושבי פראג בימי הביניים העומדים ביראת כבוד לפני הוד מלכות השמיים. זו בדיוק הסיבה שבגללה התקדרלות נבנו בסגנון גותי – כדי לגרום למאמינים הנוצרים לחוש ׳קטנים׳ בהשוואה לעוצמה של ישו והכנסייה הנוצרית.

שתי קתדרלות לא תוכלו לפספס בכל מקרה, בשל מיקומן במרכזי התיירות של פראג – טירת פראג וכיכר העיר העתיקה:

קתדרלת ויטוס הקדוש

 

רנסנס בפראג: בואו נשחק טניס עתיק!

אדריכלי הרנסאנס לרוב ניסו להחיות את האדריכלות של התרבות היוונית והרומית הקלאסית. תקופת הרנסאנס של פראג מתוארכת בין המאות ה-15 ל-17. אלמנט בלתי נשכח של ארכיטקטורת הרנסנס הוא סגרפיטו (Sgrafitto), שיטה הדומה לציורי קיר (פרסקו). ניתן למצוא דוגמה מדהימה לכך בבניין Míčovna, כשמסתובבים בגני המלך היפים הקרובים לטירת פראג ברובע הראדצ׳אני (רובע המצודה). פירוש השם Míčovna הוא ״אולם הנשפים״. האולם הזה שימש כמעין אולם ספורט לאצילים, ששיחקו בו גרסה עתיקה של טניס.

הבארוק המפורסם של פראג

האסוציאציה הראשונה שמעולה לאנשים בראש בהקשר לבארוק היא של פסלים של מלאכים-ילדים עם כרס וידיים שמנמנות, משחקים ומשתובבים בכנסיות. למתחילים באדריכלות, לרוב בארוק הוא הסגנון שהכי קל לזהות. הבארוק בארכיטקטורה הוא מאוד אינטנסיבי, הוא עושה שימוש בהמון קישוטים, בתפאורה דרמטית, צבעוניות והפרזה. סגנון הבארוק ניסה לגרום לצופה להרגיש מאוד אמוציונלי ומעורב ביצירת האמנות.

ואכן סגנון הבארוק הוא זה שמייחד את פראג מבחינת אדריכלות. ניתן למצוא אותו בכל מקום – מבתי מגורים ועד לארמונות וכנסיות. 

Černín Palace ארמון צ'רנין

אם רוצים ליהנות מגולת הכותרת של ארכיטקטורת הבארוק בפראג, אנחנו ממליצים לעשות הליכה ארוכה מרובע העיר העתיקה מאלה סטרנה לכיוון כיכר לורטה (Loreta Square). מדובר בהליכה שהיא חוויה קסומה ומעשירה. וברגע שתגיעו ללורטה, אל תפספסו את ארמון צ׳רנין הענק, שהחזית הראשית שלו, באורך 150 מטר, ניצבת בצד הנגדי של מתחם לורטו, ומשמשת כמקום מושבו של משרד החוץ הצ׳כי.

The Loreta Square כיכר לורטה בפראג

הסגנון הקלאסי

בדומה לרנסנס, גם הסגנון קלאסי (המאה ה-19) הושפע מיוון העתיקה. עם זאת, הזמנים השתנו מאז הרנסנס, ובמאה ה-19 כבר לא היה יותר צורך בבניית ארמונות. לכן, הסגנון הקלאסי יושם בדרך כלל על מבני ציבור כמו בתי ספר, בתי חולים ומבני מנהלה. דוגמה נהדרת לסגנון הזה מצדו השני של העולם הם מבני הציבור בוושינגטון הבירה, ארה״ב. 

בפראג, הבניין הציבורי המפורסם ביותר שנבנה בסגנון קלאסיציזם הוא תיאטרון האחוזות (Stavovske Divadlo) שנבנה בעיר העתיקה בשנת 1783. התיאטרון הזה נחשב לאחד ממבני התיאטרון ההיסטוריים היפים ביותר באירופה, ושימש כחלק מהתיאטרון הלאומי הצ׳כי. ההיסטוריה של התיאטרון הזה קשורה גם למוזיקאי הגאון וולפגנג אמדאוס מוצרט – הבכורה העולמית של האופרה שלו דון ג׳ובאני בוצעה כאן, ועדיין נכללת ברפרטואר. 

Stavovske Divadlo - תיאטרון האחוזות

האר נובו של פראג וסרטים הוליוודיים

סימני ההיכר של ארכיטקטורת האר נובו הם מוטיבים של עלים ופרחים, בשילוב תיאורים של דמויות נשים יפות. אדריכלי ארט נובו ניסו גם למחוק את ההבדלים שבין אמנות חזותית לאמנויות שימושיות (יומיומיות) או אמנות קלאסית ואמנות מודרנית.

הסמל המובהק ביותר של אדריכלות פראג נובו הוא בית העיריה של פראג (Obenci dum) שבנייתו הושלמה בשנת 1911 בכיכר הרפובליקה. גם במקרה הזה, זה בדיוק מבנה מהסוג של ״חייבים לראות״ שלא תוכלו לפספס כשאתם בפראג. כל מבקר בפראג עובר לפחות פעם אחת בכיכר הרפובליקה, אז פשוט שימו לב למה שסביבכם כשאתם שם.

Obecni dum on Republic Square בית העיריה של פראג

בניין נהדר נוסף הוא הבניין של מלון Grandhotel Evropa הממוקם בכיכר ואצלב. המלון הזה שופץ לסגנון ארט נובו בשנת 1905. החזית המעוטרת להפליא שלו הופיעה גם בסרטים הוליוודיים. למשל, הוא שימש כתבנית לתפאורה של המסעדות בסרט ״טיטאניק״ וגם שימש לצילום אמיתי של סצנות מהסרט ״משימה בלתי אפשרית״ (1996).

Grand Hotel Evropa מלון גרנד הוטל אירופה פראג

 

סגנון פסאודו-מורי – קצת אקזוטיקה אוריינטלית/מזרחית בפראג

זהו סגנון מעניין ואקזוטי באמת שהושפע מהרומנטיקה האמנותית של אירופה באמצע המאה ה-19. הרומנטיקאים היו מרותקים לכל דבר שנראה מזרחי. בפראג סגנון התחייה המורית אומץ ברובו על ידי הקהילה היהודית, שעשתה בו שימוש בעיצוב של בתי כנסת. הדוגמאות המפורסמות ביותר הן בית הכנסת הספרדי ברובע יוספוב ובית הכנסת ירושלים (היובל) הקרוב לכיכר ואצלב. 

Jerusalem synagogue בית הכנסת ירושלים

קוביזם בארכיטקטורה – תופעה צ׳כית

שמעתם על פאבלו פיקסו, נכון? בטח יצא לכם לראות כמה מיצירתיו של האמן הקוביסטי המוכר ביותר. הוא בעקרון העביר את הכל ״גיאומטריזציה״ ויצר ציורים ייחודיים לחלוטין. אך כיצד ניתן להעביר את הקוביזם מציור קנבס לחזיתות בניה? ובכן, מעט מאוד אדריכלים ברחבי העולם באמת ניסו את זה. בראשית המאה העשרים צ׳כיה הפכה לדוגמה מפורסמת למדינה שהחלה ליישם את העקרונות הקוביסטים באופן ייחודי על תכנון בניינים.

Myšáke  - חנות עוגות שהייתה פופולרית בקרב האליטות של צ׳כיה במהלך הרפובליקה הצ׳כוסלובקית הראשונה, קרובה לכיכר ואצלב

אסכולה צ׳כית של הוגים, אדריכלים ומעצבים קוביסטים נעשתה כל כך מפורסמת וייחודית, עד שהענף הצ׳כי של הקוביזם זכה לשם משלו והתפרסם כארכיטקטורה רונדוקוביסטית. זהו סגנון יותר דקורטיבי מקוביזם רגיל באדריכלות.

בניין דירות מגורים קוביסטי בפראג

חיבור מפתיע בין הקוביזם הצ׳כי להשקעות נדל״ן ניתן למצוא בבניין הקוביסטי האייקוני של ארמון אדריה (Adria Palace) בפינת הרחובות Narodni ו-Jungmannova. אחד משוכרי העוגן הבולטים של ארמון אדריה היא חברת הפצת האנרגיה הגדולה בפראג – Prague Egergetics, שלמרבית בעלי הדירות בפראג יש איתה חוזה לאספקת אנרגיה. לכן, בכל פעם שבעל דירה מוכר, קונה או משכיר את הדירה שלו, הוא צריך לעבור דרך עובדי PRE שיושבים בבניין. אין מתווך נדל”ן בפראג שלא מכיר את הבניין הזה.

בניין ארמון אדריה Adria האייקוני בכיכר יונגמן Jungmann

בניין בולט נוסף של אדריכלות קוביסטית שפופולרי בקרב תיירים הוא גרנד קפה אוריינט בעיר העתיקה של פראג – שנחשב לבית הקפה הקוביסטי היחיד בעולם.

ארכיטקטורה סוציאליסטית – מורשת לא אהובה מתקופה טוטליטרית

בכנות, זה לא משהו שתושבי פראג גאים בו במיוחד. אבל לטוב או לרע, האדריכלות הסוציאליסטית נמצאת כאן ויכולה להיתפס כחלק מהמורשת של עידן הקומוניזם הארוך, ולהעניק לו עדות אמיתית בשטח.

לאדריכלים הסוציאליסטים בדרך כלל אסור היה להיות יצירתיים או להגיע עם רעיונות עיצוביים משלהם. לרוב הם נאלצו לעבוד לפי מושגים סטנדרטיים שאושרו כ״פוליטיקלי קורקט״. דוגמה לגישה הזו הוא הריאליזם הסוציאליסטי. סגנון זה שימש בדרך כלל לתכנון מבנים ייצוגיים של המדינה והוביל לעיצובי בניינים זהה ברחבי ברית המועצות.

מלון אינטרנשיונל בשכונת דייביצקה בפראג הוא דוגמה טובה לכך. הוא נבנה בשנות החמישים המוקדמות תחת פיקוחו של שר ההגנה אלכסיי צ׳פיצ׳קה כהתגלמות של האידיאלים האדריכליים של הדיקטטור סטאלין בפראג. המלון קיבל השראה חזקה (או הועתק?) ממגדלי סטאלין – קבוצה של שבעה בניינים רבי קומות במוסקבה, שנבנו כסמל לגאווה באימפריה הסובייטית.

מלון אינטרנשיונל בפראג

הבניינים הטרומיים של פראג

כעת נסקור אדריכלות סוציאליסטית נפוצה יותר, שניתן למצוא בכל מקום בפראג – שכונות ״פאנלק״ (Panelak neighborhoods). פראג נחשבת (ורוצה להיות) בעולם כעיר יפה ומלאה בשכונות ורובעים מעוצבים להפליא. אך במציאות, עשרות אלפי מתושבי פראג מתגוררים במה שנקרא ״פאנלים״ – בלוקים של בניינים טרומיים שהיו כה אופייניים למדינות שהיו בעבר תחת שליטה או השפעה של ברית המועצות.

בתקופת הסוציאליזם המטרה היתה לבנות כמה שיותר דירות במהירות האפשרית. כתוצאה מכך, ישנה אפס יצירתיות ואסתטיקה בבנייני ה״פאנלק״. סוג זה של מבני מגורים שולט בכל מחוזות פראג שנמצאים רחוק יותר ממרכז העיר.

בניינים טרומיים בפראג

הצצה מרתקת לאדריכלות העכשווית של פראג

אפשר לומר בגאווה שיש כל כך הרבה בניינים עם עיצוב יוצא מן הכלל מעשרים השנים האחרונות, עד שקשה לבחור רק כמה דוגמאות. אבל ניסינו בכל זאת.

דוגמה נהדרת לעיצוב חדש, אמיץ ופרוגרסיבי שנכנס לתוך מבני הדיור של העיר העתיקה הוא ה״בניין הרוקד״ (Dancing House) בכיכר Jirásek, מטרים ספורים מנהר ולטבה. הצורה של שני המגדלים של הבניין נוצרה בהשראת הזוג הרוקד המפורסם פרד אסטייר וג׳ינג׳ר רוג׳רס. הבניין משמש כיום כמלון, גלריה ושטחי משרדים יוקרתיים.

הבית הרוקד בפראג

דוגמה ״אמיצה״ נוספת להבאת פיסה של טבע למרכז פראג היא בניין DRN. כאשר מביטים עליו מלמטה, אפשר בקלות לדמיין גבעה ירוקה, משום שיש צמחיה וירק לכל אורך חזית הבניין.

בניין DRN

אדריכלות חדשנית וחשובה לפיתוח נדל״ן חדש למגורים

״אי המרינה״ על נהר הוולטאבה

פרויקט של היזם הישראלי DARAMIS במיקום מדהים על חצי האי ולטאבה. בניינים מעוצבים בצורה הרמונית של משרד האדריכלות עטור הפרסים משה צור ופרויקט AED, מציעים שלווה, נוחות וטבע שופע. מצד שני, לא חסרים בקרבת המקום ההמולה של העיר, הזדמנויות תעסוקה, חנויות, בתי קפה, תרבות וספורט, והפרויקט ממוקם בסך הכל שמונה דקות ממרכז פראג.

מגדלי וי – גורד השחקים למגורים המפואר הראשון בפראג

בניין בצורת V עם מראה ייחודי. הדירות שבקומות העליונות מציעות נוף מרהיב של פראג כולה. מחיר הפנטהאוזים בקומה העליונה מגיע ל-200 מיליון קרונות צ׳כיות (כמעט 30 מיליון ש״ח!).

מגדל V בפראג

זהו פרויקט המגורים הראשון באירופה כולה עם תעודת Leed Platinum, שמציבה את הדרישות המחמירות ביותר לסביבה, נוחות הדיור ויעילות תפעולית. הפרויקט זכה בשני פרסים יוקרתיים בתחרות פרסי הנכסים הבינלאומיים, בקטגוריית ״פיתוח רבי-קומות למגורים״, קיבל הפרויקט את כל חמשת הכוכבים האפשריים, ובקטגוריית ״אדריכלות מגורים לגובה״ הפרויקט הגיע לגמר העולמי וזכה להיות מבין שמונה הבניינים הטובים ביותר בעולם.

פרויקט DOCK Residence

פרוייקט DOCK בפראג

 

המוטו של המפתח Crestyl הוא “תמיד לחפש את אפקט הוואו”. זה בהחלט תקף לפרויקט הקסום הזה ששוכן משני צדדי נהר הוולטאבה. חלק מהמעון הוא מזח קטח בו ניתן לעגון ספינות שאורכן עד מטר. הפרויקט משלב בין מבני מגורים ומבני מסחר ירוקים. כתוצאה מכך, נוצר למעשה ׳רובע׳ חדש עמוס ומלא חיים – במהלך היום על ידי העובדים ובערב על ידי התושבים. הפרויקט זכה בפרסי ארכיטקטורה רבים, והשלבים החדשים שלו נמצאים עדיין בבניה, על מנת ליצור מעין ״עיר בתוך עיר״ קסומה.

בנייני משרדים ירוקים וחדשניים בפראג

Visionary office building   בניין משרדים ויז׳נרי

מגמות עיקריות בתחו״ם הנדל״ן המסחרי הן מגמת הקיימוּת ומגמת הפתרונות המשרדיים המודרניים, כמו חללי עבודה גמישים או משותפים. אחת מהדוגמאות המובילות ליישום המגמות הללו ניתן למצוא בבניין Visionary שנבנה ע״י המפתח CA Immo ברובע הולשוביצה התוסס. הפרויקט לא רק מבטיח תנאי תעסוקה בריאים לעובדים, אלא גם כיף. זהו הבניין הראשון בצ׳כיה עם מסלול ריצה על הגג, והבניין מחזיק בהסמכת LEED Platinum, הדירוג האנרגטי הגבוה ביותר שניתן להשיג לבניין.

פרויקט דגל נוסף של אותו קבלן הוא בניין המשרדים אמזון קורט. ״מי אמר שבפראג לא יכול להיות ג׳ונגל בתוך העיר?״ היתה שאלה שהציגה המפתחת CA Immo במהלך בניית בית המשפט אמזון במחוז קארלין. הבניין זכה במספר פרסים בינלאומיים, במיוחד על פתרונותיו האקולוגיים. שבע הקומות נשלטות על ידי אטריום פנימי יפהפה מלא באור יום, בריכות מים וירק. זהו מקום בו תוכלו לנשום אוויר מרענן ולהירגע, גם באמצע יום העבודה.

אמזון קורט

בקרלין תמצאו גם את הבניין עם הגן האנכי הגדול ביותר במרכז אירופה – AFI Karlin, שנבנה על ידי אפריקה ישראל. פרט לעובדה שזה פשוט נראה יפה, הצמחייה מפחיתה את האבק ומווסתת את לחות האוויר ואת טמפרטורת החזית. כ-60,000 צמחים צומחים בשטח כולל של 1,400 מ״ר. לכל משרד בבניין יש יכולת לווסת את הטמפרטורה, מה שמבטיח נוחות מקסימלית לעובדים במקום.

הגן האנכי הגדול ביותר במרכז אירופה – AFI Karlin

בית הפסיפס (Mosaic House) במרכז העיר פראג, הוא המלון הראשון בצ׳כיה עם תעודת הצטיינות של BREEAM. הבניין משתמש ב-100% אנרגיה ממקורות מתחדשים, מערכת מים אפורים. הבניין כולל אמצעים נוספים ידידותיים לסביבה כמו פאנלים סולריים על הגג, חדרים עם מיזוג אוויר אוטומטי המגיב לתפוסת החדר, הצללה חשמלית, מקלחות עם טכנולוגיית RainDance, שירותים עם זרימה נמוכה ותאורה חסכונית באנרגיה. 

Mosaic House Hotel - מלון בית הפסיפס

לסיכום

במאמר הזה ניסינו לתת לכם מושג לגבי הניגודים וההפתעות שתוכלו למצוא כשתגלו את האדריכלות של פראג. אם אתם משקיעי נדל”ן ששוקלים לרכוש נכס (דירה או בניין) בצ’כיה, אנו בטוחים שתוכלו להפיק תועלת מהמאמר הזה. ואם תוך כדי תנועה או בתחילתה אתם זקוקים לסיוע, נשמח לסייע לכם, הן ברכישה והן בהשבחה וניהול הנכס לאחר מכן.

Scroll to Top
יצירת קשר

    X
    צור קשר דילוג לתוכן