מדריך לפתיחת עסק בצ'כיה

החלטתם לפתוח עסק חדש בצ'כיה? אתם שוקלים לפתוח את הסניף הבא שלכם בפראג? בהצלחה! הנה מדריך קצר שיקל על ההחלטה ועל הצעדים הראשונים שלכם באחת המדינות האטרקטיביות ביותר להשקעה באירופה.

אז... מדוע להשקיע בפראג?

פראג ממוקמת בלבה של אירופה וטומנת בחובה מספר יתרונות גדולים עבור עסקים חדשים העולים על היתרונות הקיימים בשאר ערי הבירה באירופה. לצ'כיה כלכלה יציבה ותשתיות חזקות, כוח עבודה משכיל ומיומן ועלויות שכר ומחיה נמוכות בהשוואה למדינות מערב אירופה. המשכורת החודשית הממוצעת (ברוטו) בפראג עומדת של סך של 26,500 קרונות צ'כיות ושיעורי המס נוחים מאוד. למשל, כ – 15% מס ליחידים וכ – 20% מס חברות אשר צפוי לרדת במהלך השנים הקרובות. כמו כן, קיימים תמריצי מס נדיבים מהממשלה הצ'כית עבור שירותים אסטרטגיים כמו מוקדי שירות טלפוניים ומרכזי שירות בערי הפריפריה. יציבותה הכלכלית של צ'כיה נגזרת ישירות מזרימת השקעות מתמדת לתוך המדינה. משנת 2000 המשק הצ'כי גדל בהתמדה בשיעור שבין 1.5%-4% בשנה. שיעור זה נבע בעיקר מגידול ביצוא ובהשקעות זרות. הצמיחה מוכיחה את חשיבותה הגוברת של פראג עבור חברות גדולות המזהות את הפוטנציאל הקיים בצ'כיה ומקימות שם את המרכזים האירופיים שלהם.


השלבים הראשונים לפני פתיחת העסק בפראג

צורת ההתאגדות העסקית

כאשר מתקבלת ההחלטה לפתוח עסק חדש בצ'כיה, יש צורך להגדיר את צורת ההתאגדות העסקית. האפשרויות העיקריות העומדות לפני בעל העסק הן להקים עוסק עצמאי בעל רישיון עסק (živnostníci), חברה בע"מ (S.R.O) או חברה ציבורית (A.S). מאמר זה יתמקד בעיקר בהקמת חברה בע"מ מכיוון שזו הצורה הנפוצה יותר של הקמת עסקים במדינה. אפשרויות נוספות לפתיחת חברות או סניפים הן שותפות מסחרית או שותפות מוגבלת.

הקמת חברה בע"מ בצ'כיה (S.R.O)

בהנחה והתקבלה ההחלטה להקים חברה בע"מ בצ'כיה, נדרש הון ראשוני של לפחות 200,000 קרונות צ'כיות (כ - 40,000 שקלים) בצורה של הון מנייתי המופקד בבנק עוד בטרם אושר רישום החברה. זהו תנאי לאישורה של החברה על ידי הרשויות. מומלץ מאד לפנות לחברה המתמחה בהקמת חברות ועסקים בצ'כיה כדי לקבל סיוע בהקמה לפי דרישות החוק, סיוע ברישום הבעלים והדירקטורים, השגת רישיונות מסחר מתאימים, פתיחת חשבונות בנק והתמודדות עם התעודות, הרישומים והדרישות המשפטיות. כל זאת נכון בייחוד אם לבעלי החברה אין אזרחות צ'כית.

מסמכים חשובים נוספים כוללים את כתובת החברה הרשומה בצ'כיה, כתובת בעלי החברה, תעודת היעדר רישום פלילי (תעודת יושר) ממשטרת המדינה בה מתגוררים בעלי החברה (התעודה תצטרך לעבור בהמשך תהליך של תרגום ואישור על ידי נוטריון/ אפוסטיל). חשוב לציין כי לאחר הקמת החברה, רישומה ואישורה, ניתן יהיה להשתמש בהון הראשוני שהופקד בבנק על מנת לשלם את הוצאות החברה.

דרישות דיווח

  1. מס חברות - ברגע שהחברה נרשמה ברשם החברות הצ'כי, חובה להסדיר את נושא מס החברות תוך 30 יום ממועד ההרשמה. (שיעור המס בשנת 2009 עמד על 20% ובשנת 2010 על 19%).

  2. מס ערך מוסף (מע"מ) - החוק הצ'כי קובע שני תעריפי מע"מ. הראשון הינו תעריף סטנדרטי של 21% בעיקר עבור סחורות ושירותים, והשני הינו שיעור מופחת של 15% עבור מוצרים ספציפיים, בעיקר מוצרי מזון בסיסי. חברה בע"מ מחויבת למסור דיווחים וזיכוי על מע"מ אם היקף המסחר השנתי של החברה עולה על סך מליון קרונות בשנה, אולם אם החברה סוחרת עם מדינות אחרות הנמצאות בתוך האיחוד האירופי, היא מחויבת להירשם ולדווח על המע"מ לצורך קיזוזו וחברה כזאת נדרשת להירשם למע"מ גם אם המחזור השנתי נמוך ממיליון קרונות.

  3. מס דרך/רכב (Road Tax) – זהו מס ייחודי לצ'כיה. אם החברה מתכוונת להשתמש ברכבים מנועיים למטרות עסקיות, חובה לשלם מס דרך/רכב. לבעלי החברה חופש החלטה באשר לשאלת רכישת הרכבים כנכס עסקי או קניית הרכבים לשימוש פרטי חלקי ובנוסף גם להשתמש בו למטרות עסקיות. שיעורי המס נעים בין 1200 קרונות צ'כיות ועד 4200 עבור מכוניות נוסעים.

  4. מס הכנסה אישי בצ'כיה - עבור זרים המועסקים על ידי חברה צ'כית, יש לבחון את נושא התושבות לצורכי מס הכנסה. ההבחנה היא בין שהות של עד 183 ימים בשנה קלנדרית או יותר מכך. זר אשר נמצא בצ'כיה פחות מ – 183 ימים בשנה, ישלם את מס ההכנסה בארץ המוצא שלו ויחוייב במס רק על הכנסות במקור. לעומת זאת, זר אשר נמצא בצ'כיה יותר מ – 183 ימים בשנה, ייחשב לצורכי מס כאזרח צ'כי. בדרך כלל, מס ההכנסה משולם במדינה בה העבודה מתבצעת, אך במדינות אשר לצ'כיה יש אמנה למניעת כפל מס, יתכן סידור תשלומים אחר. נציין רק כי בין צ'כיה לישראל נחתמה אמנה בדבר מניעת מסי כפל.

  5. אשרות והיתרי עבודה לאזרחי מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי – תיירים המבקשים לבלות בצ'כיה יותר מ-90 ימים ברציפות נדרשים להגיש בקשה לויזה לטווח ארוך. הבקשה לויזה חייבת להתבצע בשגרירות צ'כיה בארץ המוצא תוך הגשת אישור ביטוח בריאות עם כיסוי בצ'כיה, אישור על מקום המגורים בצ'כיה ואישור המעיד כי למבקש הויזה יש סכום כסף אשר יספיק למחייתו בצ'כיה (כ - 80 אלף קרונות לשנה). בנוסף והיה ואזרח מדינה שאינה חברה באיחוד האירופאי עובד ברפובליקה הצ'כית הוא יצטרך להגיש בקשה לאישור עבודה.

נושאים נוספים הקשורים להליך פתיחת העסק בצ'כיה.

  1. מציאת משרדים / אופן ספייס – בתחילת הדרך בה נבנית תשתית החברה, יתכן כי יהיה צורך לשלם אך ורק עבור הכתובת בה החברה רשומה כאשר בשלב הבא, כנראה שיהיה צורך במציאת משרדים לעבודה שוטפת. ניתן לחפש משרד באופן עצמאי או למנות סוכן אשר ידרוש עמלת תיווך (עמלת התיווך המקובלת היא תשלום בגובה דמי שכירות חודשית).

  2. מנהל/דירקטור לכאורה (QFD) – זהו שירות אשר רלוונטי עבור עסק המבקש לגדול ולהתפתח ומצריך מינוי אדם אמין שיבקר במשרדי החברה על בסיס קבוע (אם אינך בצ'כיה) וישמש מנהל במשרה חלקית/מלאה עד למינוי מנהל בפועל מטעם החברה. חובותיו של ה – QFD עשויים לכלול בין היתר ניהול חשבונות הבנק בצ'כיה, הכנת דוחות מידע וניהול, מכירות, רכישות וייעוץ לצמצום עלויות.

  3. העסקת זרים – אם תעסיק תושבי חוץ שאינם אזרחי הרפובליקה הצ'כית תזדקק לייעוץ בנוגע להשפעת ההעסקה ו/או המגורים שלהם על סוגיות המס שלך, כמו כן הגשת בקשה לויזת עבודה עבורם.

סיכום ומסקנות

הקמת עסק חדש בפראג או ברחבי צ'כיה, הינה החלטה חשובה אשר יכולה לענות על צרכים רבים של החברה המתפתחת שלך. לכן, חשוב מאוד להפנים כי קיימים בתחילת הדרך נושאים רבים אשר חובה לקחת בחשבון, החל מציות להוראות המדינה בכל הנוגע להנהלת החשבונות והסוגיות המשפטיות, דרך מיסים שונים וכלה במציאת עובדים מתאימים. נושאים אלו ואחרים צריכים להילקח בחשבון עוד בשלב התכנון של הכניסה לצ'כיה.

Conbiz מספקת שירות כולל ומקיף למגוון הנושאים העומדים על הפרק בעת הקמת חברה חדשה. יועצי החברה מומחים בתחומם ויודעים כיצד להפחית עלויות ולעזור ביצירת קשרים עם גורמים חשובים ורלוונטיים לעסק החדש, כמו למשל נותני שירות וספקים כדי שבעל העסק יפנה זמן לניהול החברה החדשה בצ'כיה. כדי לקבוע עמנו פגישת היכרות בלתי מחייבת אנא עברו לעמוד צור קשר.